woensdag 16 maart 2016

Patroon Gehaakt IJsje


Hebben jullie ook al zo'n zin in de zomer? Ik zeker wel! Langzaamaan zijn we de vakantie zelfs al aan het plannen :) Bij zomer hoort voor mij ijs, al eet ik eigenlijk ieder moment van het jaar wel ijs eigenlijk, maar in de zomer is het net íets specialer. En daarom heb ik dit schattige ijsje gehaakt en het patroon uitgeschreven. Deze is zo'n 10 centimeter groot, maar het ligt er natuurlijk helemaal aan welke maat haaknaald je gebruikt en hoe strak of hoe los je haakt. Qua kleuren en oogjes kan je helemaal los gaan en het is ideaal om restjes katoen op te maken. En als je restjes op zijn heb je natuurlijk nog meer reden om een sprintje te trekken naar de dichtstbijzijnde wolwinkel om je voorraad aan te vullen ;) Aangezien het een klein projectje is ben je ook lekker snel klaar. Ik heb er nog geen anderhalf uur over gedaan.

                                                            Zomers IJsje

Haaknaald maat 2,5
Veiligheidsoogjes
3 kleuren katoen naar keuze
Lichtbruin katoen
Restje zwarte katoen
Opvulspul

IJsje
Begin met kleur 1
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2; Haak 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3; Haak 1 vaste in elke 2e vaste (18)
Toer 4; Haak 1 vaste in elke 3e vaste (24)
Toer 5; Haak 1 vaste in elke 4e vaste (30)
Toer 6 t/m 11; Haak 1 vaste in elke vaste (30)
WISSEL VAN KLEUR
Toer 12 t/m 20; Haak 1 vaste in elke vaste (30)
Plaats de oogjes tussen toer 15 en 17
WISSEL VAN KLEUR
Toer 21 t/m 29; Haak 1 vaste in elke vaste (30)
Toer 30; 3 vasten, 2 vasten samenhaken (24)
Toer 32; 2 vasten, 2 vasten samenhaken (18)
Toer 33; 1 vaste, 2 vasten samenhaken (12)
Hecht af en werk de draad netjes weg.
Vul je haakwerk stevig op

IJsstokje
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2; Haak 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3 t/m 9; Haak 1 vaste in elke vaste (12)
Hecht af, maar laat een lang stuk draad zitten om het stokje vast te zetten aan het ijsje. Zowel het stokje als het ijsje zelf hebben nu 12 vasten over, dus je kan zo elke vaste van beide een steek rijgen.
Vergeet niet om het stokje ook op te vullen! 
Borduur met een restje zwart katoen nog een mondje en klaar ben je.

Dit patroontje is vrij te gebruiken, maar ik zou het leuk vinden als jullie mij als bron vermelden :) En mocht er een foutje in het patroon staan, of je komt het niet uit. Laat het me dan weten, dan pas ik het aan of leg ik het uit.

Fijne dag allemaal!
Liefs,
Lola

10 opmerkingen:

  1. Wat een schatje! En zo'n zoete kleurtjes...perfect!
    Moet ik ook eens proberen, bedankt voor het patroon!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik ben benieuwd naar jouw versie :D

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  2. hij is om op te eten ..hihihi
    wat een leuk ijsjes ..bedankt voor je patroon ..
    een fijn weekend ,groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk hè :)
      Dankjewel! Jij ook een fijn weekend!

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Jaaa, ik ook hoor!
      Gelukkig duurt het niet meer zo héél lang :)

      Verwijderen
  4. Hey Lola, leuk ijsje zeg! Bedankt voor het patroon. Ik zal vanavond een linkje naar je patroon delen op haakinformatie.nl
    Fijne avond!
    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Lisa, dankjewel, wat aardig zeg!!
      Jij ook nog een fijne avond :D

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal met heel veel plezier!