zaterdag 6 februari 2016

Patroon tulbandmutsje


Gisteravond heb ik nog een tulbandmutsje gehaakt en vandaag het patroon uitgeschreven. Deze versie heb ik gehaakt met Scheepjes Stone Washed in de kleur Black Onyx (803) Het mutsje is voor meisjes van 0-3 maanden.

Patroon Tulbandmutsje

Haaknaald maat 5
Katoen in kleur naar keuze
Stopnaald

!De beginlossen tellen niet mee als steek!
Sluit elke toer met een halve vaste in het eerste stokje van de vorige toer

Je begint met een magische ring
Toer 1; Haak in de magische ring 2 losse en daarna 11 stokjes (11)
Toer 2; 2 losse, haak 2 stokjes in elk stokje (22)
Toer 3; 2 losse *haak 2 stokjes in een stokje, 1 stokje in volgend stokje* herhaal (33)
Toer 4; 2 losse *haak 2 stokjes in een stokje, 1 stokje in volgende 2 stokjes* herhaal (44)
Toer 5; 2 losse *haak 2 stokjes in een stokje, 1 stokje in volgende 3 stokjes* herhaal (55)
Toer 6; 2 losse, haak een stokje in elk stokje, maar gebruik alleen de achterste lussen (55)
Toer 7; 2 losse, haak een half stokje in elk stokje, maar gebruik alleen de achterste lussen (55)
Toer 8; 2 losse, haak een stokje in elk stokje (55)
Toer 9; 2 losse, haak een half stokje in elke stokje, maar gebruik alleen de achterste lussen (55)
Toer 10; 2 losse, haak een stokje in elk stokje (55)
Toer 11; 2 losse, haak een half stokje in elke stokje, maar gebruik alleen de achterste lussen (55)
Toer 12; 2 losse, haak een stokje in elke stokje (55)
Toer 13; 2 losse, haak een half stokje in elke stokje, maar gebruik alleen de achterste lussen (55)
Hecht de draad af en werk netjes weg. 
Neem nu een lang stuk draad en steek met je stopnaald in je haakwerk in toer 8 en 'draai' het rond je haakwerk zodat je een soort knot vormt. Je kan de draad er zo vaak om wikkelen als je wil. Maak een knoopje aan de achterkant en werk die draadjes ook netjes weg




Als je een 'jongensversie' van dit mutsje wil kan je de knot ook weglaten. Eventueel kun je dan nog twee toeren stokjes en halve stokjes haken en de rand omslaan en met een paar steekjes vastzetten. Zo wordt het mutsje wat stoerder. 

Ik wens jullie veel plezier met het patroon en ik zou het leuk vinden dat jullie mij linken als jullie ook zo'n mutsje maken.


Pas had ik het toch over een temperature blanket, vandaag heb ik alvast wat kleurtjes er voor gekocht. Dit zijn de kleurtjes voor 0 tot 21 graden :) Ik heb besloten dat ik de kleuren per 3 graden neem en ik ga tot -9 en 33 graden. Alles wat er onder of boven komt wordt dezelfde kleur. Behalve dan als we een enorme hittegolf krijgen, dan neem ik er nog wat kleuren bij, whahaha. De linker is dus voor 0 tot 3 graden en de rechter voor 18 tot 21 graden. Leuk zo bij elkaar hè? Ik heb nog nooit met byClaire gehaakt, maar ik heb er al veel positieve verhalen over gehoord. Vanavond ga ik er aan beginnen en ik haak terug tot 1 februari. Ik heb al vanaf maandag braaf de temperatuur bijgehouden ;)

Fijne avond nog allemaal en geniet van het weekend!
Liefs,
Lola

6 opmerkingen:

  1. Dit kan niet anders dan superleuk worden!! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Ja wijs hè, het ziet er nu al super uit en ik ben pas met de 5e toer bezig!

      Verwijderen
  3. Ik wil graag beginnen, maar wat is nu de magische ring waarmee je moet beginnen. Zijn dat alleen lossen? en hoeveel? Je begrijpt hieruit wel dat ik nog niet veel ervaring heb met haken.
    vr. groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke, ik zal je een link sturen met een filmpje over de magische ring. Maar een magische ring kan je altijd vervangen voor het haken van een x-aantal lossen (afhankelijk van het aantal steken wat daarna komt), met een halve vaste sluiten in de eerste losse en daarna het aantal steken van de volgende toer daar in te haken. Dat kunnen zowel vasten als stokjes of dubbelde stokjes enz. zijn :)
      https://www.youtube.com/watch?v=IWJw7t6bsuE

      Succes!! En ik ben heel benieuwd naar het eindresulaat!!

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal met heel veel plezier!