maandag 6 januari 2014

Patroon Vosjesmutsje

Kijk is wat een schatje dit mutsje is, ik ben er van het weekend mee begonnen en vandaag eindelijk afgekregen. Ik heb óntzettend zitten puzzelen met het patroon. Beginnen, tellen, weer alles uithalen en opnieuw beginnen. En zo ging het ongeveer 86 keer. Maar het is af :D
En het patroon wil ik graag met jullie delen.
Het mutsje is voor baby's van 0 tot ongeveer 6 maanden trouwens.

Patroon Vosjesmutsje

Ik heb de basis van het mutsje met een dubbele draad gehaakt zodat het wat dikker wordt. Maar een enkele draad gebruiken kan natuurlijk ook

Haaknaald maat 5 (H)
Roestbruin/oranje
Wit
Zwart

(Haak na elke toer 2 lossen)
Begin met roestbruin/oranje
Maak een magische ring en haak 9 stokjes in de ring
Toer 2: 2 stokjes in elk stokje (18)
Toer 3: 2 stokjes in elk 2e stokje (27)
Toer 4: 2 stokjes in elk 3e stokje (36)
Toer 5: 2 stokjes in elk 4e stokje (45)
Toer 6 en 7: 1 stokjes in elk stokje (45)
Toer 8: Haak 15 stokjes, wissel vervolgens van kleur (wit) haak nog 15 stokjes, wissel van kleur (roestbruin/oranje) en haak tot je toer af is (45)
Toer 9: Haak 15 stokjes, wissel vervolgens van kleur (wit) haak nog 14 stokjes, wissel van kleur (roestbruin/oranje) en haak tot je toer af is (45)
Toer 10: Haak 15 stokjes, wissel vervolgens van kleur (wit) haak 6 stokjes, haak in het volgende stokje 5 stokjes, haak in de volgende 6 stokjes een stokje, wissel van kleur (roestbruin/oranje) en haak tot je toer af is (49)
Knip de draad nog niet af, maar haak een rand vasten rond het hele mutsje. Op de 3e vaste van de 5 stokjes die je net in een stokje gehaakt heb, haak je 3 vasten.
Hecht de draad af en werk netjes weg.

Snuitje
Haaknaald maat 3
Gebruik de zwarte katoen
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2: 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3: 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Hecht af, maar laat een lang stuk draad over om het neusje later vast te zetten

Oogjes 2x
Haaknaald maat 3
Gebruik de zwarte katoen
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2: 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3: 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Toer 4 : 2 vasten in elke 3e vaste (24)
Hecht af, maar laat een lang stuk draad zitten om de oogjes later vast te zetten
Borduur naar behoefte met wit nog twee streepjes

Oortjes 2x
De oortjes haak je dubbel, wat wil zeggen, je haakt de roestbruine en de witte kant op elkaar, waarbij het roestbruine het witte omsluit.

Haaknaald maat 3
(binnenoortje)
Begin met wit
Haak 10 lossen
Toer 1: haak vanaf de 2e losse van de haaknaald vaste en daarna 1 losse keer je werk om (9)
Toer 2: haak 2 vasten samen, 5 vasten in de volgende 5 vasten en 2 vaste samen haken, daarna 1 losse keer je werk om (7)
Toer 3: haak 7 vasten in elke volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (7)
Toer 4: haak 2 vasten samen, 3 vasten in de volgende 3 vasten en 2 vasten samen haken, daarna 1 losse keer je werk om (5)
Toer 5: haak 5 vasten in elke volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (5)
Toer 6: haak 2 vasten samen, 1 vasten in de volgende vaste en 2 vasten samen haken, daarna 1 losse keer je werk om (3)
Toer 7: haak 3 vasten in elke volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (3)
Toer 8: haak 2 vaste samen, 1 vaste in de volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (2)
Toer 9: Haak 2 vaste samen (1)
Haak een rand vasten om het gehele oortje, haak 3 vaste in alle hoeken.
Hecht af en werk de draadjes netjes weg.

(buitenoortje)
Roestbruin
Haak 10 lossen
Toer 1: haak vanaf de 2e losse van de haaknaald vaste en daarna 1 losse keer je werk om (9)
Toer 2: haak 2 vasten samen, 5 vasten in de volgende 5 vasten en 2 vaste samen haken, daarna 1 losse keer je werk om (7)
Toer 3: haak 7 vasten in elke volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (7)
Toer 4: haak 2 vasten samen, 3 vasten in de volgende 3 vasten en 2 vasten samen haken, daarna 1 losse keer je werk om (5)
Toer 5: haak 5 vasten in elke volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (5)
Toer 6: haak 2 vasten samen, 1 vasten in de volgende vaste en 2 vasten samen haken, daarna 1 losse keer je werk om (3)
Toer 7: haak 3 vasten in elke volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (3)
Toer 8: haak 2 vaste samen, 1 vaste in de volgende vaste, 1 losse en keer je werk om (2)
Toer 9: Haak 2 vaste samen (1)
Haak een rand vasten om het gehele oortje, haak 3 vaste in alle hoeken.
Hecht af en werk de draadjes netjes weg.

Leg de oortjes op elkaar en haak met roestbruin een rand vasten om beide oortjes. Hecht af en laat en lang stuk draad zitten om de oortjes aan het mutsje te bevestigen.

  • Plaats het snuitje in het midden van het mutsje in het 5-stokjescluster en zet vast.
  • Plaats de oogjes op het mutsje zodat ze zowel op het witte als het roestbruine gedeelte komen en zet vast.
  • Naai de oortjes aan tussen toer 2 en toer 4

Werk alle draadjes netjes weg en klaar is je mutsje.
Veel plezier!

 
Als er iets onduidelijk is aan het patroon willen jullie het dan laten weten? Dan pas ik het aan waar nodig.
Het patroontje is vrij te gebruiken, maar ik zou het leuk vinden als jullie mijn blog er bij vermelden.

Fijne dag allemaal!
Liefs,
Lola

14 opmerkingen:

  1. woww wat een pronkie zeg, dank je wel ook voor het patroon
    ik heb je link op mijn publieke fb pagina gezet https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Thank you :D
      I can make an English translation if you would like that.

      Love,
      Lola

      Verwijderen
  3. Heel gaaf! Ik wil hem graag gaan maken voor mijn baby die ik in november verwacht, amar ik vraag me alleen af welke dikte garen je gebruikt. Ik kan alleen haaknaalden 3 en 5 ontdekken, maar dus niet welk garen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Lola, bij het wisselen van kleur, moet je dan de vorige kleur afknippen en later weer aanhechten? Ik kom er niet uit, maar wil 2 van deze mutsjes maken voor een binnenkort te verwachten 'vosjes' tweeling. Ik vind ze geweldig!

    Alvast bedankt voor je reactie, jopie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Lola, als je moet wisselen van kleur, moet je dan de vorige kleur afknippen en later weer op de nieuw plek aanhechten? Ik kom er niet uit en wil graag 2 mutsjes maken voor een te verwachten 'vosjes' tweeling.

    Alvast bedankt voot je reactie, Jopie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superpatroon, dank!! Ik heb naar je gelinkt op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waaaw, superleuk! die wil ik ook wel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo toffe uitleg en eens proberen voor mijn kleinzoontje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal met heel veel plezier!