donderdag 21 maart 2013

Patroon uiltjestutteldoekje

Met trots presenteer ik hier het patroon van mijn eigen uiltjestutteldoekje :D Het is absoluut niet moeilijk en heel snel af. Alleen het haken en tegelijk opschrijven wat ik heb gedaan was een aardig karwei ;)

Nou, komt ie dan!!

Gehaakt uiltje

Haaknaald maat 3,5 (E)

Lijfje
Begin met donkerroze
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2; 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3; 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Als je het uiltje aan bijvoorbeeld een tutteldoekje wil bevestigen kan je het beste toer 4 alleen in de achterste lussen haken
Toer 4; 2 vasten in elke 3e vaste (24)
Toer 5; 2 vasten in elke 4e vaste (30)
Toer 6; 2 vasten in elke 5e vaste (36)
Toer 7-16; 1 vaste in elke vaste (36)
Wissel van kleur naar lichtroze
Toer 17; 1 vast in elke vaste (36)
Toer 18; Haak elke 5e en 6e vaste samen (30)
Toer 19; Haak elke 4e en 5e vaste samen (24)
Toer 20; Haak elke 3e en 4e vaste samen (18)
Níet afhechten

Vul stevig op
Vouw je haakwerk aan de bovenkant dubbel, haak 5 vasten in de eerste vaste vanaf de haaknaald. Haak in de volgende 6 vasten 1 vaste. Haak in de laaste vast weer 5 vasten en hecht de draad af.

Oogjes (maak er twee)
Begin met zwart
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2; 2 vasten in elke vaste (12)
Wissel van kleur naar wit
Toer 3; 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Hecht af, maar laat een lang stuk draad over om het oogje op het lijfje te naaien en borduur met wit een pupil

Vleugels (maak er twee)
Begin met lichtroze
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Tour 2; 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3; 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Tour 4; 2 vasten in elke 3e vaste (24)
Tour 5; 1 vaste in 4 vasten, half stokje in volgende vaste, stokje in volgende vaste, 2 dubbele stokjes in de volgende vaste (dus 2 d.stk in één vaste) 1 stokje in de volgende vaste, half stokje in de volgende vaste, 1 vaste de volgende in 14 vasten.
Hecht af, maar laat een lang stuk draad zitten om de vleugel op het lijfje te naaien.

Zet nu de oogjes naast elkaar vast tussen toer 10 en toer 16.
Naai de vleugels vast aan de zijkanten van het lijfje, met de punt schuin naar beneden.
Borduur tot slot met oranje een snaveltje in het midden onder de oogjes.

Ik zet alle losse onderdelen altijd eerst vast met wat spelden, zodat je de
plek goed kunt bepalen en de onderdelen niet verschuiven.

Granny Square

Haaknaald maat 4 (G)
Haak een granny square van 10 toeren, haak daarna een randje vasten er omheen (3 vasten in de hoeken) en haak er dan eventueel nog een sierrandje langs.
Een goed basispatroon voor een granny square vind je hier. 

Tutteldoekje

Naai met een lang stuk draad het uiltje in het midden van de granny square, gebruik daarvoor de voorste lussen uit toer 4 van het uiltje. Draadje netjes wegwerken.
Here's an translation in English for the ones who doesn't understand Dutch. Have fun making it :D

 

Little Owl


Use hooksize E

Body
Start with bright pink
Magic ring, chain 1, 6 SC in ring
Round 2: 2 SC in each (12)
Round 3: 2 SC, SC in next (18)
Round 4: 2 SC, SC in next 2 (24) BACK LOOPS ONLY!
Round 5: 2 SC, SC in next 3 (30)
Round 6: 2 SC, SC in next 4, around (36)
Round 7-16: SC around (36)
Change color to light pink
Round 17: SC around (36)
Round 18: SC decrease, SC in next 4 (30)
Round 19: Sc decrease, SC in next 3 (24)
Round 20: Sc decrease, SC in next 2, slip stitch to join (18)

Stuff firmly and fold the two sides together. Now maken 5 SC in the same stitch, 1 SC in next 6 stitches and 5 SC in the same stitch again.


Eyes (make 2)
Start with black
Magic ring: chain 1, 6 SC in ring
Round 2: 2 SC in each (12)
Change color to white
Round 3: 2 SC, SC in next, slip stitch to join (18)
Embroid a pupil


Wings (make 2)
Use light pink
Magic ring: chain 1, 6 SC in ring
Round 2: 2 SC in each (12)
Round 3: 2 SC, SC in next (18)
Round 4: 2 SC, SC in next 2 (24)
Round 5: SC in next 4, HDC in next, DC in next, 2 TR in next, DC in next, HDC in next, SC in next 15, slip stitch to join(25)

Attach eyes between round 10 and round 16.
Sew the wings at the sides of the body, the pointy-part should point a bit to the front.
Embroid a nose with orange yarn.

I always use pins to secure the loose parts, so i can see the actual result and they won't move during the sewing part.


Granny Square

Use hooksize G
Make a 10-round granny square. Then 1 round of SC (3 SC in the corners) and the 1 round of scalopped edges.


Security Blanket

Sew the owl in the centre of the granny square, using the frontloops you have left from round 4. Weave in al the ends and your blanket is finished.

Enjoy!

Jullie mogen het patroontje gewoon vrij gebruiken, ik zou het alleen wel leuk vinden als jullie naar mij linken. 
Als er vragen zijn over het patroon of als er iets onduidelijk is, laat het me weten, dan pas ik het aan.

Liefs,
Lola

Ps; I would love to translate the pattern for you, just let me know :)

44 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je een bezoekje aan mijn blog hebt gebracht. Hierdoor heb ik jou blog ook gevonden. Je haakt mooie dingen. Dit uilen doekje is ook super schattig. Bedankt voor het delen van het patroon. Ü
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam al bloggend op jou blog terecht en ik ben helemaal weg van je tekeningen :D Echt super ^^

      Liefs, Lola

      Verwijderen
  2. Wat een leuke blog vind ik hier nu , super leuk en meteen volger geworden , ikzelf begin nog maar pas met kleine dingetjes te haken , een maandje of zo ongeveer , erg leergierig
    Bedankt voor het patroontje , zal zeker es proberen voor mijn kleinkind
    Groetjes, Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :D Wat leuk om te lezen zeg!!
      Ik ga nog meer patronen op mijn blog plaatsen hoor :)

      Groetjes,
      Lola

      Verwijderen
  3. Ik heb hem gemaakt en ik vind hem ook erg leuk geworden. Alleen de oogjes en de vleugeltjes moeten nog vastgezet worden. Hoe doe jij dat? Ik krijg het katoen en de wol niet door een kleine oogje van de naald heen. Gebruik je garen? Bedankt voor het patroon. Het is een cadeautje voor een vriendin van me die gisteren haar eerste kindje heeft gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk zeg! Ik ben benieuwd naar het resultaat :D
      Ik heb de vleugels en de oogjes er aan genaaid met een stopnaald met scherpe punt, en dan gewoon het draad gebruiken wat je overhebt na het afhechten van de onderdelen.
      Succes!!

      Verwijderen
  4. This is so cute, thank you for sharing this, I´m sure going to make this :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I would like the translation pleassseeee...thank you

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Me too please (amaiaGz@gmail.com)
    Thanks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb je tutdoekje gehaakt wat een leuk patroontje! Dankjewel voor het delen. ik heb een link op mijn blog gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I would like the translation, thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is it possible to get a translation in English? Would be much appreciated!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is it possible to get your wonderful pattern translated to English?? Would be much aooreciated!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Could I please have an English translation of your lovely pattern? Many thanks x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I've added the English translation of the pattern for the ones who doesn't understand Dutch :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Cherrie!
    Wat een geweldige blog zeg! heb gelijk insperatie opgedaan voor mn zwangere buuf.. en heb inmiddels jou patroon gebruikt... Ik kan niet wachten met beginnen, had helaas niet alle kleuren in huis, dus hij is dan ook n btje anders uitgevallen. maar alsnog erg leuk geworden! Bedankt voor t patroon. Ik zal ook n blog hiervan plaatsen met jou link.
    Liefs San

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey San,
      bedankt voor het enorme compliment :D Heb je het tutteldoekje al aan je buurvrouw gegeven? Ik ben benieuwd naar het resultaat!
      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  15. Deze gemaakt voor mijn nichtje, bedankt voor het leuke patroon! Heb een link hierheen geplaatst op m'n blog (www.rinskeshaakblog.blogspot.nl)
    Hartelijke groet van Rinske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schatje, ik ga deze zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vraag. Ik ben begonnen met het uiltje en heb het patroon gevolgd, maar ik heb het boven lichaam met veel licht roze en de onderkant met maar weinig donker roze. Lees ik het patroon nou echt zo fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey, ik ben begonnen met donkerroze, dat is zeg maar mijn onderkant van het lijfje, en bij toer 17 heb ik pas gewisseld. Dan krijg je het gedeelte van het hoofdje en de 'oortjes' lichtroze. Als het niet duidelijk is mag je het zeggen hoor, dan leg ik het nog een keertje uit :)

      Groetjes,
      Lola

      Verwijderen
  18. O. Lola wat is dit leuk zeg. Via een ander blog, ik maak kaarten, kwam ik dit patroontje tegen en ze verwees me naar jou blog. Zo leuk: mijn oudste dochter verwacht over enkele weken hun eerste kindje en hebben een kamer met uiltjes... Hoe toepasselijk om deze nog even te maken. Ook heb ik na heel wat jaren het haken weer opgepakt om elke week een paar toer aan een deken te gaan haken. En ook anderen enthousiast te maken om weer te gaan haken. Heel erg bedankt. Ik probeer volger van je te worden, maar dat lukt net niet. Kijken of het nu wel lukt. Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Nelleke, het volger worden is gelukt zag ik :) Wat leuk zeg, dat je mijn blog gevonden hebt. Wordt het je eerste kleinkind? Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van je tutteldoekje. Heb je trouwens gezien dat ik een give-away heb, je kan gewoon mee doen :) Ben jij ook bezig met dé deken van de Crochet Along 2014? Ik ben er bijna mee klaar, ik moet alleen de rand nog, maar ik weet nog steeds niet wat ik er nou mee wil, whahaha.
      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  19. Ik moest nog even kijken hoe je de vleugeltjes gedaan had, en geef alvast even een reactie.... Want .... De baby is er al! Een paar weekjes eerder, dan de bedoeling was ivm de bloeddruk. Maar dat wist ik van de week nog niet. Gisteren is onze derde kleinzoon geboren, een mooi fijn ventje. Nu hebben we twee verjaardagen op 20 maart, want onze jongste zoon was gisteren ook jarig. Ik ben als een gek bezig geweest om het doekje te haken, en het is nu af. Morgen foto's maken en dan plaats ik het op mijn blog. Dat laat ik je wel weten. Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooooh wat leuk!! Gefeliciteerd zeg :D Nou ja, eigenlijk dubbel gefeliciteerd :)

      Verwijderen
  20. Hoi Lola,

    Ik heb jouw uilendoekje ook gehaakt en het resultaat staat op mijn blog http://mohaaktaan.blogspot.nl
    Natuurlijk heb ik een linkje naar deze site erbij geplaatst :)

    Bedankt voor het leuke patroon!

    Groetjes Moniek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig, ik ga meteen een kijkje nemen op je blog!
      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  21. Thank you,I am so happy when they can be translated into English,it is lovley

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super! Ik ga er gelijk één voor mijn dochter maken

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk knuffeldoekje. Die wil ik gaan maken, maar ik begrijp iets niet (het haken is nog heel nieuw voor mij...) Toer 20 telt 18 steken. Daarna in de eerste steek 5 vasten haken, dan in de 6 volgende steeds 1 vaste en dan in de volgende weer 5 vasten in 1 steek. Dan heb ik 8 van de 18 steken van toer 20 gebruikt.... Waar ga ik in de fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk!!! Welk garen heb je hiervoor gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. leuk ik heb em ook gemmakt hij is erg leuk geworden maar ik krijg geen mooi snaveltje . het snaveltje doe ik ook hakend misschien is het handig om deze ook gehaakt te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. OMGoodness. This is so cute. May I please have a translation? Thank you so much.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you!! The translation is in the blogpost, just scroll down a bit :)

      Lola

      Verwijderen
  27. Wat een leuke blog heb jij
    Ik ga het tutteldoekje maken
    Het is zo schattig Dank je wel dat jij de
    Patronen met ons wilt delen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!!!
      Ik ben benieuwd naar jouw versie van het tutteldoekje :)

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal met heel veel plezier!