zondag 7 april 2013

Patroon konijntjestutteldoekje

Bij deze deel ik het patroon van het konijntjestutteldoekje met jullie. En eigenlijk ben ik best wel trots op het resultaat. De foto's heb ik bij mijn ouders in de tuin gemaakt, want hier is het licht veel mooier ;)
De volgende keer als ik een patroon plaats zal ik er stap-voor-stap foto's bij maken, dan kunnen jullie precies zien wat ik doe.

Gehaakt konijntje

Haaknaald maat 3,5 (E)
Veiligheidsoogjes 9mm
Wit katoen
Lichtroze katoen

Hoofdje
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2; 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3; 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Toer 4; 2 vasten in elke 3e vaste (24)
Toer 5; 2 vasten in elke 4e vaste (30)
Toer 6; 2 vasten in elke 5e vaste (36)
Toer 7; 2 vasten in elke 6e vaste (42)
Toer 8 t/m 12; 1 vaste in elke vaste (42)
Toer 13; 5 vasten, 2 vasten samenhaken (36)
Toer 14; 4 vasten, 2 vasten samenhaken (30)
Toer 15; 3 vasten, 2 vasten samenhaken (24)
Toer 16; 2 vasten, 2 vasten samenhalen (18)
Vul lichtjes op en plaats de veiligheidsoogjes tussen toer 12 en 13
HAAK TOER 17 ALLEEN IN DE ACHTERSTE LUSSEN
Toer 17; 1 vaste, 2 vasten samenhaken (12)
Toer 18; 1 vaste in elke vaste (12)
Vul stevig op
Toer 19; 2 vasten in elke vaste (6)
Afhechten en een lang stuk draad laten zitten. Met een stopnaald de draad door de 6 overgebleven lussen halen, strak aantrekken en in je haakwerk weven.

Oortjes (maak er twee)
Maak een magische ring en haak 5 vasten in de ring
Toer 2; 2 vasten in elke vaste (10)
Toer 3; 2 vasten in elke 2e vaste (15)
Toer 4 t/m 9; 1 vaste in elke vaste (15)
Toer 10; 3 vasten, 2 vasten samenhaken (12)
Toer 11-12; 1 vaste in elke vaste (12)
Toer 13; 2 vasten, 2 vasten samenhaken (9)
Toer 14 t/m 16; 1 vaste in elke vaste (9)
Afhechten en een lang stuk draad laten zitten. Naai de oortjes op toer 7 aan beide kanten van het hoofdje. Borduur met lichtroze een neusje.

Armpjes (maak er twee)
Maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring
Toer 2; 2 vasten in elke 2e vaste (9)
Toer 3; 1 vaste in elke vaste (9)
Toer 4; 1 vaste, 2 vasten samenhaken (6)
Toer 5 t/m 8; 1 vaste in elke vaste (6)
Afhechten en een lang stuk raad laten zitten.
Bevestig de armpjes nog niet.

Bloemetje
Kleur naar keuze
Maak een magische ring en haak 9 vasten in de ring
Haak 3 lossen en 3 stokjes in dezelfde steek, haak een halve vaste in de volgende steek. Dan weer *4 stokjes in de volgende steek.* herhaal wat tussen de sterretjes staat drie keer en als het goed is ben je dan helemaal rond. Hecht af en naai het bloemetje tegen een oortje aan.

Granny Square

Haaknaald maat 3,5 (E)
Katoen naar keuze

Ik heb een simpel patroon van een granny square vanaf de 3e toer aangepast door op elke stokje een stokje te haken. Behalve in de hoeken, daar haak je op 1 stokje 3 stokjes en 2 lossen, daarna weer 3 stokjes op het volgende stokje en vervolgens haak je op elk stokje weer een stokje tot je bij de volgende hoek bent.
Bij elke toer meerder je uiteindlijk 5 stokjes per kant.
Als laatste heb ik nog een randje vasten gehaakt, vergeet niet om in de hoeken 3 vasten te haken anders trekt je haakwerk scheef.
Draadjes netjes afhechten en in je haakwerk steken.

Natuurlijk kan je voor dit tutteldoekje ook een gewone granny square haken.

Tutteldoekje

Naai nu het konijnenkopje vast in het midden van de granny square, gebruik hiervoor de voorste lussen van toer 17 van het konijntje.
Draadjes netjes wegwerken.
Naai nu de armpjes aan beide kanten vast aan het kopje en werk ook hier de draadjes netjes weg.
Jullie mogen het patroon vrij gebruiken, maar ik zou het wel leuk vinden als jullie mij linken en laten weten dat het patroon bij mij vandaan komt :)

Veel haakplezier!

Liefs,
Lola

I would love the translate the pattern for you, just let me know :)

Ps; Hebben jullie wel gezien dat ik mijn label al gebruikt heb? :D

45 opmerkingen:

  1. Wat een schattig tutteldoekje. En wat lief van je dat je het patroontje met ons deeld. Ik zal een link op mijn blog zetten naar dit patroontje.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dat ziet er weer super uit! Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig ook de kleurtjes zijn erg leuk....ik ga je volgen! ;-)

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi zo met die regenboog kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schatje is het geworden, mooi ook met die regenboog kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och... zo mooi en schattig kleurrijk!!! Ik heb je patroontje direct gepind, nu nog de tijd vinden om het te kunnen haken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh dankjewel :D Waar kan ik je vinden op pinterest?
      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
    2. Ik begin er straks aan, voor de TV! Ik hou je op de hoogte,als het klaar is, dan maak ik er een bericht over op mijn lekkerbekkenblog, met een link naar je blog uiteraard ;-)
      En op pinterest ben ik op volgende link te vinden,
      http://pinterest.com/mamafietje/
      Groetjes Sofie

      Verwijderen
    3. En ondertussen is het mijne klaar,
      http://lekkerbekkenmaar.blogspot.be/2013/05/knuffeldoekje-met-konijn.html

      Verwijderen
  7. Hoi Lola,

    Ik probeer je mooie regenboog tutteldoekje na te maken :) heb een vraagje over het haken van de vasten voor het hoofdje: moet ik de haaknaald onder de 2 lussen steken of alleen door de voorste lus?

    Keep up the pretty work! :D

    Grtz,
    Meis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Meis,
      wat leuk dat je het tutteldoekje aan het namaken bent! Alleen toer 17 hoef je in de achterste lussen te haken, zodat je het hoofdje beter op het doekje vast kunt zetten. De rest van de toeren moeten gewoon door twee lussen tegelijk :)
      Als je iets niet snapt mag je het altijd vragen hoor.

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  8. hij is heel leuk, ik heb hem als ooievaar gemaakt voor ik deze zag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb hem als ooievaar gemaakt voor ik deze zag. Hij is heel leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Lola
    Zou bij het patroon even bij de oortjes willen kijken.
    Daar klopt het niet helemaal.
    Als je 2 vasten hebt en je doet er 2 in elke vaste kom ik niet op 10 vasten.
    Groetjes
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marga,
      bedankt voor het melden, ik heb het aangepast. Het moesten van 5 in de ring zijn, als je vervolgens 2 vasten in elke vaste haakt kom je op 10 uit :)

      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  11. Hallo Lola,

    Wat een schattig tutteldoekje! Ik ben er meteen aan begonnen. Wat ik me af vroeg is of je de oortjes ook opvult of dat je ze leeg laat?

    Groetjes Lyanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey, ik ben met het knuffelkonijntje bezig. Ik denk dat er een klein foutje in tour 19 zit. De vorige tour heb je 12 vasten. In tour 19 zeg je '2 vasten per vaste' en je moet 6 vasten uitkomen op het einde. Ik denk dat je bedoelt '2 vasten samen haken' anders kan je niet op 6 uitkomen.
    Bedankt het het superleuke ideetje. Bij ons is er ook een ware babyboom. Dit is een leuk en originieel cadeautje en niet duur. Merci

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil hem heel graag maken voor mijn buur(meisje/jongentje) Maar ik snap niet zo veel van dat Granny Square. Ik heb best wel al veel gehaakt. Maar dit vind ik erg moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kan iemand mij vertellen hoe Granny Square werkt? Ik snap er niet heel veel van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jessica, hier heb je een patroon van een granny square, het wordt stap voor stap uitgelegd. Ik hoop dat je het goed kunt volgen.
      http://www.blijmetdraadjes.nl/granny-square-basispatroon/

      Verwijderen
    2. de granny square die hier staat ziet er anders uit dan degene die jij met het konijntje gehaakt hebt. de beschrijving in de link is een open gewerkt patroon, die op de foto is gemaakt met stokjes en gaat in de hoeken haaks om

      Verwijderen
    3. Zoals ook in het patroon beschreven staat heb ik de granny die in de link beschreven staat gebruikt als basis en die vanaf toer 3 aangepast en beschreven hoe ik dat gedaan heb.

      Verwijderen
  15. Reacties
    1. Een magische ring is een soort lus waar je in de eerste toer omheen haakt, zo kun je het strak tegen elkaar aan trekken. Hier is een foto tutorial http://aagjedoeken.wordpress.com/2011/06/18/magische-ring-haken/
      Je kunt natuurlijk ook altijd gewoon beginnen met 4 lossen en met een halve vaste samenhaken tot een ring, maar dan houd je dus altijd een gaatje in het midden van je haakwerk.

      Verwijderen
  16. Heb hem gemaakt. Wel wat anders geworden. Maar erg leuk geworden, bedankt voor het patroontje. Heb je nog meer van dit soort leuke patronen. Ben druk aan het haken want wordt bijna oma :-) Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk zeg! Van welke dingen zou je nog meer patronen willen hebben?
      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  17. Ik heb gister gehoord dat mijn schoonzus zwanger is! Wij zijn hier super blij mee en ik ben meteen begonnen om dit super leuke tut doekje te maken! Dank je wel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat leuk dat je het patroon wilt delen ,ben gelijk maar volger geworden wel zo leuk toch via knutsel mam kwam ik op je blog misschien vindt je het leuk om ook volger bij mij te worden groetjes mery

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan hoor, ik zal meteen bij jou gaan kijken!
      Liefs,
      Lola

      Verwijderen
  19. Dit is te schattig! Ben er gewoon onmiddellijk aan begonnen... Alle andere werkjes even aan de kant

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi super leuk, ik ben er ook aan begonnen, ik ben een beginnend haker, heb je voor mij ook het patroon van het lapje zelf. Gr ester

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw leuk ik ga er 1 maken voor het kraampakket vor mijn collega en 2 voor het kraampakket voor de tweeling van mijn zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor je mooie patroontje.
    groetjes gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ga hem ook maken!
    Thanks voorn het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel leuk knuffeldoekje. Dank je wel voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. I adore this pattern, can anyone translate it into English please, my Google translator is inaccurate. Thank you cyasminr@gmail.com.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mm.. ik heb je doekje een tijd geleden gehaakt en hij was heel mooi geworden! Nu probeer ik het weer, maar het doekje blijft maar golven.. Ik snap neit waar het probleem zit. Haak je na de eerste 3 toeren in elke steek een stokje? Of echt alleen op de stokjes (en sla je de losse tossen de groepjes van 3 uit toer 3 dan gewoon over?)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt voor het leuke patroontje. Ik heb hem vandaag afgemaakt. Hij staat op mijn blog http://annathings.clubs.nl/blog/detail/95957_7-en-8-maart en ik heb hem gelinkt naar hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan hoor! Wat is jouw versie leuk geworden, ik heb net even gespiekt :D

      Verwijderen
  28. Please can you send me this pattern in English? I just adore your work!
    Kindest regards,
    Sulet
    suletw@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal met heel veel plezier!